امروز برابر است با :15 اردیبهشت 1403

آموزش فروش مستقیم

آموزش فروش مستقیم به بازاریابان، به معنای آموزش یک روش فروش خدمات یا کالاها به مشتریان است که بدون واسطه و با استفاده از شبکه های بازاریابی در حوزه همکاران تجاری انجام می شود. این روش معمولا در محیط های غیر خرده فروشی، مانند خانه، فروشگاه های آنلاین، یا مکان های دیگری که فروشگاه رسمی نیستند، استفاده می شود.

شیوه های فروش مستقیم

1.فروش تک سطحی

این نوع از فروش مستقیم، معمولا از طریق مکالمه رو در رو یا ارائه تک به تک انجام می شود. البته ممکن است گاهی به صورت آنلاین هم صورت بگیرد. در این روش، فروشنده درآمد خود را از کمیسیون فروش و پاداش های گاه به گاه از شرکت تامین کننده کالا به دست می آورد. همچنین، عضوگیری در این نوع از فروش مستقیم جایی نداشته و درآمد بیشتری از این طریق به دست نخواهد آمد.

2.فروش با برنامه

این نوع از فروش مستقیم در یک محیط گروهی صورت می گیرد. روش اصلی فروش در این پلن، برگزار کردن یک رویداد اجتماعی و عرضه کالاها برای فروش است. سپس فروشنده در خلال استفاده از این روش، به جمع آوری اطلاعات برای کسب کار و اقدامات آینده خود پرداخته و از مشتریانش سوالات هدف داری می پرسد که جواب اسن سوالات، چراغ راه او در تصمیم گیری های آینده خواهد بود.

3.بازاریابی چند سطحی (MLM)

اگر تا کنون با یک فروشنده چند سطح برخورد داشته باشید، حتما متوجه شده اید که تمرکز اصلی این فروشندگان بر روی جذب عضو جدید است، نه فروش خود محصول. آنچه MLM را با سایر انواع فروش مستقیم متفاوت می کند، درآمد حاصل از آن است. در این روش، درآمد فروشنده شامل دو بخش خواهد بود:

کمیسیون فروش مستقیم

کمیسیون فروش سایر همکاران تجاری که به اعضای جذب شده توسط بازاریاب MLM فروش انجام داده اند.

چرا آموزش فروش مستقیم مهم است؟

آینده فروش مستقیم، روشن و پر رونق خواهد بود. این را آمارهای شرکت های بزرگ و کوچک داخلی و خارجی می گویند و حرف امروز و دیروز نیست؛ چرا که شیوه فروش مستقیم، سالهاست به عنوان یک استراتژی فروش موثر در حوزه بازاریابی مطرح بوده و نتایج خوبی را به ثبت رسانده است. با این حال، این صنعت در حال رشد است و پتانسیل ایجاد درآمد و اشتغال برای میلیون ها نفر را دارد.

عوامل مؤثر بر آینده فروش مستقیم

  • تقاضای رو به افزایش مشتریان برای بررسی و تأیید محصول قبل از خرید

این تقاضا باعث می شود که فروشندگان مستقیم بتوانند با ارائه خدمات شخصی سازی، نمونه رایگان، آزمایش و اشتراک، اعتماد و وفاداری مشتریان را جلب کنند.

  • پیشرفت های فناوری و دیجیتال

فروشندگان مستقیم می توانند از ابزارهای آنلاین، شبکه های اجتماعی، پلتفرم های خرید الکترونیک و جلسات ویدئویی برای گسترش بازار، جذب عضو جدید، افزایش فروش و بهبود تجربه مشتری استفاده کنند.

  • تغییر الگوهای خرید مصرف کننده

با توجه به شرایط جهانی، مصرف کنندگان دنبال محصولات و خدماتی هستند که به سلامت، زیبایی، رفاه و توسعه پایدار کمک کنند. فروش مستقیم در این زمینه ها تاثیر بیشتری داشته و محصولات با کیفیت بالا و قابل اعتماد را به صورت مستقیم به دست مشتریان می رساند.

براساس گزارش های منتشر شده، حجم بازار فروش مستقیم در سال 2022 حدود 200.14 میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود تا سال 2030 با نرخ رشد سالانه ترکیب شده (CAGR) 6.4 درصد، به 371.8 میلیارد دلار برسد. همچنین پیش بینی شده است که تعداد فروشندگان مستقیم در سال 2025 به 125.4 میلیون نفر در سطح جهان برسد. آنچه از این پیشبینی ها بر می آید، این است که آموزش فروش مستقیم به فروشندگان و بازاریابان هر شرکت، امری ضروری و واجب الاجراست و بدون اجرای صحیح این روند، دست کسب و کار شما در مقابل سایر رقبا خالی بوده و حرفی برای گفتن نخواهد داشت!

آموزش فروش مستقیم برای کدام کسب و کارها حیاتی است؟

به طور کلی، محصولاتی که در فروش مستقیم پرطرفدار هستند، محصولاتی هستند که:

  • منحصر به فرد، جذاب یا دارای ارزش افزوده باشند.
  • دسترسی به آن ها دشوار بوده و برای مثال در فروشگاه های عمومی یافت نشوند.
  • با تقاضای رو به افزایش مشتریان همخوانی داشته باشند.
  • با پیشرفت های فناوری و حوزه دیجیتال همگام باشند.

محصولات پرطرفدار در فروش مستقیم

  • لباس و زیورآلات:

این دسته از محصولات، همیشه جزو پرفروش ترین ها در فروش مستقیم بوده اند. بسیاری از زنان دوست دارند لباس و زیورآلات خود را به صورت شخصی و با توجه به سلیقه خود انتخاب کنند.

  • آرایشی و بهداشتی:

این دسته از محصولات نیز جذابیت زیادی برای مشتریان دارند. بسیاری از مردم به دنبال محصولات با کیفیت بالا، طبیعی، سالم و قابل اعتماد هستند. امری که اهمیت فروش مستقیم در این حوزه را برجسته تر می کند، نیاز به گفتگو و مشورت با فروشنده به منظور انتخاب بهترین محصول برای هر شخص است. فرض کنید به یک فروشگاه آنلاین عطر و ادکلن مراجعه می کنید. اگر نام و برند عطر مورد نظر خودتان را نشناسید، چگونه می توانید یک محصول مناسب برای خود خریداری کنید؟ می بینید؟ بدون داشتن ارتباط مستقیم با فروشنده و محصولات مختلف، انتخاب یک محصول جدید، مانند قمار کردن بر روی هزینه ای است که قرار است بپردازید!

  • کودکان و نوجوانان:

با توجه به رشد جمعیت و تقاضای والدین برای خرید کالاهای مناسب برای فرزندان خود، فروش مستقیم در این زمینه پتانسیل بالایی دارد.

  • غذا و نوشیدنی
  • خانه و دکوراسیون
  • هنر و سرگرمی

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --