امروز برابر است با :29 اردیبهشت 1403

استراتژی فروش مویرگی

استراتژی فروش مویرگی طبق محصول یا خدماتی که قصد فروش آن را دارید، متفاوت است و لازم است بدانید که کدام استراتژی شما را به هدف مورد نظرتان نزدیک می کند و باعث پیشرفت کسب و کار شما می شود. به صورت کلی، 3 شیوه زیر برای فروش مویرگی تعریف می شود که نحوه ارسال و توزیع محصول و خدمات در بازار را مشخص می کنند.

انواع استراتژی فروش مویرگی

1. استراتژی فروش مویرگی گسترده (Intensive Distribution)

در این روش، یک شعار اصلی وجود دارد و آن این است که هرچه بیش تر بهتر! در نتیجه، هدف از بازاریابی در استراتژی فروش مویرگی گسترده، ورود به بازارهای بزرگ تر و افزایش فروش، در ابعاد وسیع است.

2. استراتژی فروش مویرگی گزینشی (Selective Distribution)

شعار این استراتژی، فروش در موقعیت های مکانی خاص و انتخاب شده است! اصولا در این شیوه، استراتژی های بازاریابی و فروش، بر اساس نوع محصول و فروشگاه های خاصی که برای فروش آن مناسب هستند، انتخاب می شوند. کسب و کارهای تولیدکننده، به کمک این روش می‌توانند یک قیمت فروش معین برای مصرف‌کنندگان خاص مشخص کنند که با این عمل، تجربه‌ خرید سفارشی را برای مشتریان خلق می کنند. استراتژی فروش مویرگی به روش گزینشی، باعث محدود شدن فروشگاه های ارائه دهنده محصول و خدمات در یک منطقه خاص می شود که می تواند یک مزیت برای مشتریان خاص پسند به حساب بیاید.

3. استراتژی فروش مویرگی انحصاری (Exclusive Distribution)

این روش به معنای عرضه محصول و خدمات به صورت محدود است؛ به طور مثال، کالاهای برندهای لوکس که فقط در نمایشگاه ها و فروشگاه های مخصوص به فروش می رسند، در این دسته قرار می گیرند. این شیوه برای ایجاد یک تصویر منحصر به فرد از برند و محصول و خدمات انحصاری ارائه شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور مثال، شرکت های بزرگ طراحی لباس، تولید عطر و ساعت و یا برندهای مطرح ماشین سازی، در این دسته قرار می گیرند.

چگونگی ایجاد استراتژی فروش مویرگی

هر کسب و کار، برای طراحی یک استراتژی فروش مویرگی کارآمد و مفید، باید به مشتریان خود و خواسته های آن ها توجه کند تا با افزایش جذب و وفاداری مشتریان، روبرو شود. در ادامه برای شما می گوییم که چگونه می توان یک استراتژی ایجاد کرد:

1. انتخاب کانال های مناسب

کانال‌های توزیع مویرگی، بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی فروش شما هستند که باید در انتخاب آن ها بسیار دقت کنید و در مورد کارآمدترین و بهترین روش ارائه محصول و خدمات به مشتریان خود تصمیم بگیرید.

2. ایجاد تعادل میان کانال ها

زمانی که کانال های توزیع مناسب فروش مویرگی را انتخاب کردید، لازم است اطمینان پیدا کنید که آن ها در یک جهت قرار دارند؛ زیرا تمامی کانال ها باید یک هدف خاص را دنبال کنند. در صورتی که مشتریان متوجه شوند اگر از کانال دیگری خرید خود را انجام داده بودند، هزینه کم تری پرداخت می کردند، برای برند شما نتایج منفی به همراه خواهد داشت؛ در نتیجه، قیمت، توزیع، موقعیت یابی و تمامی این موارد باید در کانال‌های مختلف یکسان باشند.

3. شبکه خود را بسازید و پرورش دهید

زمانی که درباره کانال هایی که به عنوان قسمتی از استراتژی خود استفاده می‌کنید تصمیم گرفتید، لازم است آن را به واقعیت تبدیل کنید و این به معنای ساخت یک شبکه از شرکا است که به شما کمک می‌کند محصول و خدمات خود را همان گونه که می‌خواهید توزیع کنید و به فروش برسانید.

4. ارزیابی و بهبود استراتژی

هر کسب و کاری به دلیل جریان داشتن و تغییر کردن شرایط، نیاز به ارزیابی مداوم و بهبود استراتژی های انتخاب شده دارد که این به معنای جمع آوری اطلاعات مشتریان و بررسی کانال های انتخاب شده و نحوه کارکرد آن ها است.

بیشتر بخوانید: استراتژی فروش محصول

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --