امروز برابر است با :11 اردیبهشت 1403

آموزش فروش عمده (راهنمای عمده فروشی محصولات)

عمده فروش مانند یک رابط بین تولید کنندگان و خرده فروشان است و برای سرمایه گذاری در تجارت عمده فروشی، باید به مواردی همچون داشتن یک برنامه دقیق، شناخت بازار و رقبا، یافتن مکان مناسب، داشتن تیم قوی، دریافت مجوزها و غیره توجه کرد. در آموزش فروش عمده یک محصول یا خدمات، به روش ها و تکنیک های موثر برای رسیدن به اهداف و مشتری های مورد نظر می پردازیم.

تعریف عمده فروش

عمده فروش به کسب و کاری گفته می شود که در فرآیند تولید و توزیع، کالاها را به میزان عمده به خرده فروشان، با قیمت پایین تر می فروشد. به طور کلی، این نوع تجارت، به عنوان یک واسطه بین تولید کننده و خرده فروش فعالیت می کند و در اکثر موارد، بر روی یک نوع محصول یا گروه کالایی خاصی تمرکز دارد.

از نکات مهم در آموزش فروش عمده، توجه به توانایی و علاقه‌مندی های خود است و اینکه بدانید به چه بخش از بازار و محصولات آن علاقه مند هستید؛ برای مثال پوشاک، خوراکی، ابزارآلات، پزشکی، بهداشتی و غیره. برای مشاهده سایر مقالات به وبلاگ مپسل مراجعه نمایید.

آموزش عمده فروشی

در آموزش فروش عمده و راه اندازی یک تجارت عمده موفق، نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد؛ در ادامه برخی از اطلاعات مورد نیاز، آورده شده است:

1. داشتن برنامه‌ریزی و هدف

برنامه‌ریزی برای تجارت یا به اصطلاح business planning همانند یک نقشه راهنما است که استراتژی ها و روش های لازم برای رسیدن به اهداف تجاری یک کسب و کار را مشخص می کند. این برنامه ریزی شامل بررسی شرایط بازار، شناخت و بیان اهداف و تعیین راه هایی برای رسیدن به آن‌ها می‌شود که اجزای دقیق این طرح تجاری، در ادامه آورده شده است:

  • خلاصه اجرایی: بیان اهداف کسب و کار
  • شرح کسب و کار: مروری بر محصولات، خدمات و ساختار تجارت
  • استراتژی های تبلیغات و فروش: برنامه ریزی برای تبلیغات و فروش محصولات یا خدمات
  • پیش بینی‌های مالی: پیش بینی مسائل مالی کسب و کار مانند هزینه ها، درآمد و سود
  • مدیریت و سازماندهی: تعیین تیم مدیریتی کسب و کار
  • ضمائم: سایر اطلاعات مثل رزومه کارمندان، اسناد قانونی و غیره

لازم به ذکر است که، برنامه‌ریزی برای یک کسب و کار، فرآیندی مداوم و مستمر است؛ زیرا بررسی برنامه‌ها و اهداف، امری ضروری برای حرکت در مسیر درست به حساب می آید.

2. انجام تحقیقات در مورد بازار و مشتریان

در دومین مرحله از آموزش فروش عمده، باید به جمع‌آوری و بررسی اطلاعات درمورد شرایط بازار، مشتریان هدف و محصولات و خدمات مورد نظر پرداخت. انجام این تحقیقات می‌تواند به شما در انتخاب مسیر صحیح کمک کند تا وقت و هزینه خود را اتلاف نکنید. برای جمع آوری اطلاعات می توان از روش هایی مانند مصاحبه‌های حضوری، پرسش‌نامه‌ها، نظرسنجی‌ها و صحبت با افراد باتجربه در کسب و کار مورد نظر، کمک گرفت.

3. انتخاب نام مناسب

انتخاب یک نام تجاری مناسب، برای هر کسب و کاری مهم است؛ چرا که یک عامل مهم برای شناخت برند و محصولات یا خدمات شما به مخاطبین به حساب می آید. یک نام تجاری باید ویژگی هایی مانند به یاد ماندنی بودن، تلفظ آسان و بیان ماهیت کسب و کار شما را داشته باشد؛ در ادامه برخی دیگر از این نکات آورده شده است:

  • کوتاه و روان:

با انتخاب کلمات یا عبارات ساده و آشنا برای نام برند خود، در ذهن مخاطب خواهید ماند.

  • بیان مفهوم کسب و کار:

اسم انتخابی باید نوع و شیوه کسب و کار شما را ارائه دهد.

  • منحصر به فرد:

باید اطمینان پیدا کنید که نام تجاری شما قبلاً توسط کسب و کار دیگری استفاده نشده است و به عنوان یک دامنه آزاد در سطح وب، قابل دسترسی باشد.

  • مناسب برای مخاطبان هدف:

با در نظر گرفتن ویژگی های مشتریان خود، یک نام تجاری انتخاب کنید.

  • خلاقانه:

با ذهنی باز به انتخاب نام برای کسب و کار خود بپردازید و از ایده های خلاقانه استقبال کنید.

علاوه بر این، می توانید پیش از تصمیم‌گیری قطعی، از همکاران، دوستان، خانواده و مشتریان بالقوه در مورد نام انتخابی خود، نظر سنجی کنید.

4. تامین سرمایه لازم جهت افتتاح عمده فروشی

در این مرحله از آموزش فروش عمده، باید به میزان هزینه و سرمایه لازم برای راه اندازی عمده فروشی توجه کرد. جهت تهیه سرمایه لازم برای راه اندازی یک کسب و کار، روش های متفاوتی وجود دارد که برخی از این راه ها عبارت‌اند از:

  • پس انداز شخصی:

این روش از رایج‌ترین راه‌های تأمین سرمایه برای راه اندازی یک کسب و کار به حساب می آید که خود شخص، تمام هزینه ها را می پردازد.

  • وام بانکی:

دریافت وام از بانک‌ها و موسسه‌های مالی، از دیگر شیوه های تهیه سرمایه به میزان قابل توجه، برای راه اندازی کسب و کار است که اصولا به ضامن و وثیقه نیاز دارد.

  • تأمین مالی جمعی:

در این روش، صاحبان کسب و کارها می توانند سرمایه خود را با کمک تعداد زیادی از مردم تهیه کنند که برای تولید یک کالای منحصر به فرد با داستانی جذاب، عالی است.

  • سرمایه گذاران:

در برخی موارد، سرمایه گذاران مجاب می شوند تا سرمایه لازم برای راه اندازی یک کسب و کار را تأمین کنند.

  • کمک‌های مالی دولت:

بعضی از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، به کسب و کارهای خاصی سرمایه لازم برای راه اندازی را ارائه می دهند.

  • مشارکت:

در برخی موارد، صاحبان یک کسب و کار تصمیم به شراکت با یک فرد یا شرکت می گیرند که یک شیوه عالی برای تقسیم بندی مسئولیت‌های مالی و مدیریتی در راه اندازی یک کسب و کار به حساب می آید.

هر یک از این روش های تأمین مالی گفته شده در آموزش فروش عمده، مزایا و معایب خاص خود را دارد و باید با توجه به شرایط کسب و کارها و تحقیقات گسترده، مناسب‌ترین روش انتخاب شود.

نکات لازم برای فروش عمده

در ادامه آموزش فروش عمده، مواردی که برای راه اندازی یک کسب و کار عمده فروشی باید به آن ها توجه کنید، آورده شده است:

1. میزان سرمایه

یکی از اصلی ترین نکاتی که در آموزش فروش عمده به آن اشاره می شود، تعیین دقیق میزان سرمایه لازم و میزان بودجه موجود، برای راه اندازی کسب و کار است. باید تمامی هزینه های لازم برای شروع یک تجارت جدید را در نظر گرفت و بدون برنامه ریزی دقیق، دست به اقدامات عجولانه و ناآگاه نزد.

2. تهیه انبار

پیش از شروع یک کسب و کار عمده فروشی، لازم است در خصوص تهیه انبار برنامه ریزی کنید؛ چراکه خریدهای عمده به فضای زیادی نیاز خواهد داشت. میزان بودجه اختصاص داده شده به انبار، مشخص می کند که آیا یک انبار اجاره کنید یا بخرید.

3. دریافت مجوزها

صرف نظر از این که فعالیت شما در چه زمنیه است، در چه مکانی فعالیت می کنید و چه محصولی می فروشید، کسب و کار عمده فروشی نیازمند گرفتن مجوز فروش محصولات به خرده فروشان است؛ بنابراین پیش از شروع فعالیت، باید مجوزهای لازم را دریافت کنید تا درگیر مشکلات قانونی نشوید.

4. انتخاب بازار مناسب

در آموزش فروش عمده به شما توصیه می شود که در رابطه با یک یا چند محصول خاص و به صورت تخصصی فعالیت کنید تا یک جایگاه ویژه در بازار به دست آورید.

5. ارائه پیشنهادات ویژه

برای موفقیت در تجارت عمده فروشی، باید به مشتریان خود خدمات ویژه ای مانند تخفیف و هدایا ارائه دهید تا رضایت و اعتماد آن ها را کسب کنید.

6. قیمت گذاری منصفانه

در تجارت عمده، قیمت، یک عامل مهم و تاثیر گذار به حساب می آید که اعتبار کسب و کار شما به منصفانه بودن قیمت ها وابسته است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --