امروز برابر است با :22 اردیبهشت 1403

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM شامل روش ها و فرآیند هایی است که باعث ایجاد، توسعه، نگهداری و بهینه سازی روابط طولانی مدت و با ارزش میان مشتریان و کسب و کارها می شود و هدف اصلی آن، این است که بتوان نوع ارتباط با مخاطبان و نحوه پاسخ به نیاز‌ها و خواسته های آن‌ها را به بهترین شیوه ممکن، مدیریت کرد.

مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مخفف عبارت Customer Relationship Managemant است که به عنوان یک شیوه موثر برای ارتقای کسب و کارها و با هدف انتخاب و مدیریت ارتباط با مشتریان در بهترین مسیر ممکن، تدوین شده است. CRM استراتژی نحوه تعامل و مشارکت فعال با مشتریان است که برای موفقیت در آن، باید به کسب و کار خود، از دید مشتری نگاه کرد تا بتوان در برنامه ریزی های خود، تجربه مشتری را در نیز نظر گرفت. این نوع نگاه به شما کمک می‌کند تا نقطه ضعف ها و فرصت های موجود در کسب و کارتان را مشاهده و استراتژی ها و تصمیمات بهتری برای برند خود در نظر بگیرید.

انواع CRM (انواع مدیریت ارتباط با مشتری)

CRM مخفف مدیریت ارتباط با مشتری و به معنای استفاده از هرگونه استراتژی، برنامه و ابزار با هدف ایجاد و بهبود ارتباط با مشتریان است. انواع CRM به کسب و کارها کمک می کند تا مشتریان خود را بهتر بشناسند و اطلاعاتی که برای ارائه یک تجربه مشتری (CX) خوب نیازمند است را در اختیار آن ها قرار می دهد.

به صورت کلی، CRM تعاملی یا مشارکتی جهت به اشتراک گذاشتن داده ها و همکاری داخلی شرکت، CRM استراتژیک برای تصمیم گیری های استراتژیک، CRM عملیاتی جهت مدیریت تماس با مشتری و CRM تحلیلی برای تحلیل اطلاعات مشتریان و بهبود تجربه آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، CRM استراتژیک و تحلیلی اصولا بر روی بهبود تجربه مشتری و افزایش فروش و سودآوری سازمان تمرکز دارند، درحالی که CRM تعاملی و عملیاتی اصولا در جهت بهبود فرآیندهای داخلی شرکت و پاسخگویی به مشتریان برنامه ریزی می شوند.

1. CRM استراتژیک

این نوع از CRM، استراتژی های سازمان شما در حیطه مشتری محوری را ایجاد می کند تا به کمک آن بتوان مشتریان جدید جذب کرد و مشتریان فعلی خود را راضی و سود آور نگه داشت. این استراتژی، تاثیر چشمگیری در موفقیت کسب و کارها دارد؛ زیرا باعث می شود فرهنگ ها و قوانین درست مشتری محوری، در شرکت شما شکل گیرد.

2. CRM عملیاتی

این نوع از مدیریت ارتباط با مشتری، عملیات های ارائه خدمات به مشتریان مثل انجام فرآیند‌های بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش را مدیریت می کند؛ برای مثال هنگامی که مشتری درخواست دریافت خدمات پس از فروش برای یک محصول یا خدمات را دارد، باید توجه داشت که سازمان چگونه به درخواست او جواب می دهد و خدمات مورد انتظار او را ارائه می دهد یا نسبت به آن بی اعتنا است.

3. CRM تحلیلی

این نوع از مدیریت ارتباط با مشتری، به فرآیندی گفته می شود که طی آن، داده های عملیاتی گرد آوری شده از بازاریابی و ارتباط با مشتریان را به اطلاعات مفیدی تبدیل می کنیم تا در زمان تصمیم گیری های استراتژیک، به کسب و کار کمک کند. به عنوان نمونه، نتایج به دست آمده از فروش محصولات مختلف، به سازمان کمک می کند تا محصولات پر فروش را شناسایی و بر ویژگی های برجسته آن ها تمرکز کند.

4. CRM تعاملی

CRM تعاملی، رابط بین کسب و کار شما و مشتریان است و به شما کمک می کند با آگاهی از نظرات مثبت و منفی مشتریان و با رفع خواسته ها و نیازهای آن ها، ارزش بیش تری برای مشتریان خود ایجاد کنید. برخی از راه های ارتباطی میان شما و مشتریان شامل مواردی همچون تماس تلفنی، ایمیل، پیامک، شبکه های اجتماعی و غیره می شود.

اهداف مدیریت ارتباط با مشتری

  • شناخت مواردی که برای مشتریان ارزش دارد و سپس ارائه ارزش های شناسایی شده به مشتری؛
  • کاهش رفتارها و برخوردهایا نادرست با مشتریان در طول فرآیند فروش که باعث افزایش مشتریان و درآمد حاصل از آن ها می شود؛
  • شناخت کامل تر از مشتری که باعث برقراری ارتباط قوی با آن ها و افزایش فروش و سود می شود؛
  • مدیریت ارتباط با مشتری باعث صرفه جویی در برخی هزینه های مستقیم و غیر مستقیم مانند هزینه های اداری، هزینه های فروش و بازاریابی، هزینه های ایجاد کمپین های تبلیغاتی و غیره می شود؛
  • هم راستا بودن محصولات و خدمات سازمان با نیازها و خواسته های مشتریان که باعث افزایش میزان رضایت آن ها می شود؛
  • کاهش نرخ شکایات.

ویژگی های مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM

مدیریت ارتباط با مشتری یک نوع استراتژی است که توسط کسب و کارها استفاده می‌شود تا مشتریان و نمایندگان فروش، به سمت یک روش مفید و کارآمد برای دستیابی به موفقیت، هدایت شوند. به صورت کلی، مدیریت ارتباط با مشتری ویژگی‌های زیر را دارد:

  • نیازهای مشتری

یک کسب و کار، پیش از انجام تحقیقات کافی و کسب تجربه از بازخورد مشتریان، قادر به شناسایی نیازهای آن ها نخواهد بود؛ به همین دلیل، مصاحبه و طرح پرسش و پاسخ از مشتریان درباره محصولات و خدمات مورد علاقه و نیاز خود، برای ارائه خدمات به آن ها در همین راستا، اهمیت زیادی دارد.

  • پاسخ به مشتری

پاسخ به مشتری، به معنای چگونگی واکنش کسب و کار به خواسته ها و نیازهای مشتریان است که یک برخورد هوشمندانه می تواند نتایج بسیار سودآوری برای سازمان به همراه داشته باشد و همچنین یک پاسخ اشتباه، باعث ایجاد سوء تفاهم‌ها و برداشت‌های نادرست زیادی می شود. یکی از موارد تاثیر گذار در موفقیت کسب و کارها، درک و تفسیر صحیح نیازها و نظرات مشتریان و سپس تلاش برای ارائه بهترین راه‌حل است.

  • رضایت مشتری

میزان رضایت مشتری یک معیار خوب برای سنجیدن موفقیت کسب و کار در چگونگی پاسخ به انتظارات و خواسته های مشتری است که در رقابت تنگاتنگ بازار، رضایت مشتری یک نشانه مهم برای تایید عملکرد درست سازمان است.

  • وفاداری مشتری

در مدیریت ارتباط با مشتری وفاداری به معنای تمایل مشتری برای ادامه تعامل و همکاری با یک کسب و کار و خرید مداوم از محصولات و خدمات آن ها است که اصولا این اتفاق زمانی پیش می آید که مشتری از تمام جوانب خدمات رسانی راضی باشد. برای به دست آوردن وفاداری مشتریان، اصلی ترین نکته ای که کسب و کارها باید به آن توجه داشته باشند، رضایت مشتری است؛ درنتیجه وفاداری مشتری از جنبه‌های تأثیرگذار مدیریت ارتباط با مشتری است و برای موفقیت در فروش همیشگی، اهمیت چشمگیری دارد.

  • حفظ مشتری

حفظ مشتری یک فرآیند استراتژیک جهت نگه داشتن مشتریان فعلی است که موجب می‌شود آن‌ها برای تهیه موارد مورد نیاز خود به تولیدکنندگان یا کسب و کارهای دیگری مراجعه نکنند. مشتری وفادار ترجیح می دهد که به یک برند خاص یا محصول و خدمات مورد پسند خود پایبند بماند و از ریسک کردن برای خرید از برندهای جدید، خودداری می کند.

  • شکایات مشتری

بررسی و رسیدگی به شکایات مشتریان، از چالش های کسب و کارها به حساب می آید؛ چرا که طرح شکایت نمایانگر عدم رضایت مشتری است که می تواند از یک دلیل واقعی نشأت بگیرد؛ ولی در برخی مواقع نیز این نارضایتی‌ها به دلیل ایجاد سوء تفاهم یا اشتباهات کوچک ایجاد می شود. در هر صورت، بررسی و رسیدگی کسب و کارها به این شکایات در کم ترین زمان ممکن، برای جلب رضایت حداکثری مشتریان، یک امر ضروری به حساب می آید.

  • خدمات مشتری

بخش خدمات مشتریان، با هدف ارائه اطلاعات درباره تمامی محصولات و خدمات سازمان به مشتریان شکل گرفته است که رضایت مشتریان، وابسته به میزان کیفیت خدمات ارائه شده به آن ها است.

بیشتر بخوانید: بازگشت مشتری

بررسی انواع سامانه های مدیریت ارتباط با مشتری

 

  • CRM استراتژیک

CRM استراتژیک با هدف حفظ ارزش های مشتری، به سازمان ها کمک می کند تا اطلاعاتی درباره نیازها و اولویت های مشتریان خود کسب کنند. به طور نمونه، به کمک این CRM می توان دریافت که مشتریان ویژه یک کسب و کار، ترجیح می دهند از چه کانال های ارتباطی استفاده کنند.

در این نوع از سی آر ام، گردآوری، جداسازی و ارائه داده های مشتریان و روند بازار، باعث شکل گیری پیشنهادات ارزشمندی برای مشتریان می شود تا با اولویت قرار دادن آن ها، میزان وفاداری و حفظ مشتریان افزایش پیدا کند. نسبت به CRM محصول که در آن سازمان ها، نیاز و خواسته مشتریان را برطرف می کنند و تمرکز بر توسعه محصول و خدمات است، در این مورد، کسب و کار به صورت مداوم، نیازها و اولویت های مشتری و سازگاری با آن ها را یادآوری می کند.

سازمان ها از رفتار خرید مشتریان آگاهی دارند و می دانند که مشتریان راضی بیش از سایر مشتریان خرید می کنند. در صورتی که یک سازمان، از این نوع مدیریت ارتباط با مشتری و دیگر انواع CRM در کسب و کار خود کمک نگیرد، بعد از گذشت زمان، سهم بازار او به دست رقبایی که سی آر ام استراتژیک را در برنامه های خود پیاده کرده اند، خواهد افتاد.

  • CRM عملیاتی

از دیگر انواع CRM، سی آر ام عملیاتی است که بر ساده سازی تعاملات فروش و بازارایابی با مشتریان تمرکز دارد و شامل فرایندهای تجاری مشتری محور مثل بازاریابی، فروش و خدمات می گردد؛ همچنین، این فرآیندها شامل اتوماسیون نیروی فروش، اتوماسیون بازاریابی و اتوماسیون خدمات است. براساس این CRM، لازم است با مشتریان مختلف به گونه ای متفاوت نیز رفتار شود؛ به شکلی که داده هایی درباره متغیرهایی مانند رتبه بندی مشتریان، ارزش واقعی و ارزش آینده از اهمیت استراتژیک برخوردار باشد. هدف اساسی همه این موارد، ایجاد سرنخ و سپس تبدیل آن ها به مشتری و مخاطب است.

CRM های عملیاتی از اتوماسیون و مدیریت اطلاعات استفاده می کنند تا در همه زمینه های استراتژی ارتباط با مشتری، کسب و کارها را کارآمد و توانمند کنند؛ همچنین سازمان ها می توانند از آن برای تسهیل تلاش های فروش، کمپین های بازاریابی و حتی پشتیبانی مشتری نیز کمک بگیرند.

  • CRM تحلیلی

CRM تحلیلی یکی دیگر از انواع CRM و براساس ثبت، تحلیل، تفکیک، اصلاح و گزارش اطلاعات مربوط به مشتریان است و شامل داده های کسب و کار داخلی مثل اطلاعات فروش (محصولات، خدمات، میزان فروش، تاریخ فروش)، داده های مالی (تاریخ فروش، نمره اعتبار) و اطلاعات بازاریابی (پاسخ به ارقام کمپین، اطلاعات طرح وفاداری مشتریان) می شود. شرکت ها و کسب و کارهای هوشمند که اطلاعات و عادات زندگی مشتریان را در یک منطقه خاص، گردآوری می کنند، توجه بسیاری به اطلاعات داخلی دارند؛ مانند “کدام مشتریان بیش ترین ارزش را برای سازمان دارند؟” و “کدام یک از مخاطبان، پاسخ مثبتی به کمپین تبلیغاتی پیشین دادند؟.”

CRM تحلیلی قادر است شیوه های مختلف فروش و بازاریابی را برای مشتریان گوناگون ارائه دهد، محتوای متفاوت برای مشتریان مختلف تنظیم کند و راه حل های سفارشی برای حل مشکلات مشتریان، پیشنهاد دهد. به این ترتیب، این نوع از مدیریت ارتباط با مشتری، می تواند فرصت های کاری بیش تری را برای فروش و حفظ مشتریان فراهم کند.

از دیگر انواع CRM، CRM همکاری یا مشارکتی است که به استراتژی میان کسب و کارها برای شناخت، به دست آوردن، توسعه، حفظ و نگهداری مشتریان با ارزش گفته می شود. این نوع CRM در شرایطی که چندین کسب و کار بتوانند توسعه محصول و خدمات، تحقیق بازار و بازاریابی اشتراکی را انجام دهند، استفاده می شود و ارتباطات و معاملات سودمندی را در میان سازمان ها برقرار می سازد. با وجود آن که همچنان، شیوه های سنتی ارتباط مثل پست هوایی، تلفن و فکس در روابط مورد استفاده قرار می گیرد، ولی CRM مشارکتی سیستم های ارتباطی جدیدی همچون اتاق گفتگو، انجم ‌های وب و تبادل اطلاعات الکترونیکی را مورد استفاده قرار می دهد.

چه کسانی از CRM استفاده می کنند؟

این روزها، CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری تبدیل به یک استراتژی موثر و موفق شده و شامل روش ها، مفاهیم، استانداردها و فناوری هایی است که بسیاری از کسب و کارها در جهت مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات و تعاملات با مشتریان در طول چرخه عمر مشتری از آن کمک می گیرند. در ادامه قصد داریم بگوییم چه کسانی از CRM استفاده می کنند:

1. صنایع تولیدی

سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، انواع مختلفی از عملکردهای نتیجه بخش را برای موفقیت در تولید ارائه می دهد و به عنوان یک ابزار همکاری میان بخش های فروش، بازاریابی و پشتیبانی استفاده می شود. علاوه بر این، تولیدکنندگان باید با فروشندگان، خرده فروشان و شبکه های توزیع نیز ارتباط برقرار کنند و همزمان با رشد شبکه نمایندگی های خود و برای سهولت در انجام فرآیند ارسال پیش فاکتور و سازماندهی اطلاعات، به سیستم CRM قوی نیازمند هستند.

2. سازمان های B2B

اصولا، شرکت های B2B دارای چرخه فروش پیچیده ای هستند؛ چراکه مشتریان آن ها، کسب و کارهایی هستند که نیازها و اولویت های خاص و پیچیده ای دارند و به دنبال محصولات و خدماتی هستند که معمولا سفارشی و گران قمیت هستند. همین مسئله موجب می شود که در این سازمان ها، چرخه های فروش طولانی تر، توجه بیش تر به خدمات مشتریان و تعامل با چند تصمیم گیرنده رایج باشد.
CRM تراکنش های B2B را ساده سازی می کند و برای یافتن سرنخ ها و مشتریان بالقوه از ابزارهای پیشرفته مدیریت اطلاعات کمک می گیرد تا مدیران بتوانند گام های بعدی در چرخه های فروش را به بهترین شکل مدیریت کنند و روش های بهینه برای نزدیک شدن به هر مشتری را تشخیص دهند.

3. خرده فروشان

هدف اصلی سازمان های خرده فروشی، فروش محصولات و خدمات از طریق بازاریابی و تبلیغات است؛ در نتیجه، این شرکت ها باید از طریق دریافت بازخوردهای مثبت از مصرف کنندگان، باعث جذب بیش تر مشتریان شوند. به کمک یک نرم افزار CRM کارآمد، صاحبان و مدیران سازمان می توانند اهداف را تعریف کنند، اقدامات و برنامه های لازم را اعمال کنند و شرایط و قوانین را برای رسیدن به اهداف کسب و کار، ساده تر و موثرتر تعیین کنند.

4. صنعت بانکداری

صنعت بانکداری، مانند هر کسب و کار دیگری به انسان ها وابسته است و همین امر باعث شده است که این سازمان ها به طور مداوم، به دنبال روش هایی برای بهبود پشتیبانی از مشتریان باشند. در دنیای امروز که پیشرفت های فناوری باعث هوشمندتر شدن کسب و کارهای بانکی شده است، تجربه مشتری یک جنبه کلیدی و مهم به شمار می آید که بر تصمیمات مصرف کننده تاثیر زیادی می گذارد. یک نرم افزار CRM موثر، به بانک ها کمک می کند تا به راحتی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند؛ همچنین ارتباط میان کارکنان، مدیران و مشتریان را نیز افزایش و بهبود می بخشد و میزان رضایت و وفاداری مشتریان را افزایش می دهد.

5. صنعت پزشکی

صنعت مراقبت های بهداشتی که نقش موثری در رشد اقتصاد یک کشور دارد، به سرعت در حال رشد و پیشرفت است و هزینه بالای خدمات پزشکی موجب شده است که تامین انتظارات بیماران توسط سازمان های بهداشتی به یک ضرورت تبدیل شود. در نتیجه، این صنعت مستلزم داشتن یک شبکه مدیریت، شامل پزشکان و فروشگاه ها شده است وCRM یک پلتفرم مناسب برای مدیریت فرآیندها به روش های مختلف مانند مدیریت فروش و بازاریابی، در اختیار صنعت بهداشت قرار می دهد. این نرم افزار به برنامه ریزی و اجرای استراتژی های مختلف بازاریابی، حسابداری و مدیریت موجودی کمک می کند.

6. شرکت خدمات تخصصی

برای یک سازمان ارائه دهنده خدمات تخصصی، هیچ چیز به اندازه کیفیت روابط با مخاطبان ارزشمندتر نیست؛ چراکه داشتن روابط طولانی با مشتریان، فرصت های فروش جدیدی را خلق می کند و ثبت نظرات مثبت، باعث افزایش شهرت و محبوبیت شرکت می شود. در شرایطی که این روابط، هسته اصلی کسب و کار شما را شکل می دهند، داشتن یک نرم افزار CRM که متناسب با نیازهای منحصر به فرد سازمان است، می تواند برای موفقیت شما ابزاری حیاتی باشد.

7. صنعت مشاوره

صنعت مشاوره، برای رشد کسب و کارها نقش مهمی را ایفا می کند و شامل ارائه خدمات به سازمان ها در زمینه های مختلفی مانند حسابداری، استراتژی کسب و کار و بازاریابی می شود. یک نرم افزار CRM مشاوره، پلتفرمی مفید جهت مدیریت فروش، برنامه ریزی و اجرای استراتژی های فروش، اجرای روش های بازاریابی و حسابداری برای صنعت مشاوره است.

8. صنعت مرکز تماس

امروزه، تماس و پیامک یکی از اصلی ترین ابزارهای نمایندگان پشتیبانی جهت بهبود ارتباط با مشتریان هستند و نرم افزار CRM یک ابزار مفید برای صنعت مرکز تماس و تیم پشتیبانی به حساب می آید. به کمک این نرم افزار می توان با مشتریان خود ارتباط برقرار کرد تا بتوان با شناخت اهداف و نیازهای مخاطبین، آن ها را محقق ساخت. همچنین، به کمک CRM می توان داده های مشتریان را راحت تر تجزیه و تحلیل کرد و عملکرد تیم خود را ارزیابی کرد.

9. صنعت املاک

برای صنعت املاک، داشتن یک رابطه پایدار، طولانی مدت و موفق با مشتریان خود اهمیت زیادی دارد و افراد فعال در این زمینه، می توانند از نرم افزار CRM جهت ایجاد یک رابطه کارآمد با مشتریان استفاده کنند و میزان پیشرفت خود را تحت نظر داشته باشد. این نرم افزار به کسب و کارها کمک می کند تا فروش و بازاریابی خود را مدیریت کنند و رضایت مشتریان را بهبود بخشند.

افزایش فروش با CRM

در ادامه چند مورد از راهکارهای افزایش فروش با CRM توضیح داده شده است:

1. افزایش سرنخ

به کمک نرم افزار CRM می توان به نمایندگان فروش این امکان را داد تا شماره تماس و یا آدرس ایمیل مشتریان را به عنوان قسمتی از مراحل پرداخت، ثبت کنند. سازمان ها با گردآوری داده های مشتریان، پایگاه اطلاعات خود را تقویت و به روزرسانی می کنند و به این صورت، عرصه برای فعالیت بازاریابان بازتر می شود و تعداد سرنخ ها افزایش پیدا می کند که این یکی از راهکارهای افزایش فروش با CRM به حساب می آید.

2. افزایش وفاداری مشتریان

اصولا، مشتریان تمایل به خرید مجدد از کسب و کارهایی دارند که مطرح هستند و پیشنهادات متناسب با نیاز آن ها ارائه می دهند. به کمک سیستم CRM می توان به مشاغل کمک کرد تا میان رقبای خود شناخته شده شوند و وفاداری مشتریان آن ها افزایش یابد. همچنین، این نرم افزار از طریق گردآوری اطلاعاتی مانند تاریخ تولد مشتریان و ارسال پیام تبریک در روز تولد آن ها، می تواند باعث ایجاد یک رابطه صمیمی میان آن ها شود و مشتریان را به فروشگاه بازگرداند.

3. اتوماسیون بازاریابی

معمولا، اتوماسیون برای فعالیت های بازاریابی دیجیتال صورت می گیرد و با انجام اموری مانند طبقه بندی لیست ایمیل ها، به سازمان ها این امکان را می دهد تا تبلیغات مناسب را در زمان مناسب برای کاربران مناسب ارسال کنند که این روش، از دیگر راهکارهای افزایش فروش با CRM به حساب می آید.

4. افزایش نرخ بازگشت سرمایه

از طریق اطلاعات گردآوری شده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، کسب و کارها می توانند دریابند که کدام یک از استراتژی های بازاریابی آن ها بیش ترین میزان سودآوری را به همراه داشته و کدام یک نتیجه بخش نبوده است؛ در نتیجه، می توانند این روش ها را اصلاح و مجددا پیکربندی کنند.

5. افزایش میزان مراجعه

مشتریان خوشحال و راضی بهترین سفیران برند هستند و در صورتی که از یک کسب و کار راضی باشند آن را به دوستان و اطرافیان خود معرفی و در شبکه های اجتماعی از آن تعریف می کنند. در نتیجه، اجرای برنامه معرفی از سوی مشتری در برنامه مدیریت ارتباط با مشتری، یک روش عالی برای بهره گیری از این عامل و افزایش سود است که یکی از راهکارهای افزایش فروش با CRM به حساب می آید.

6. سهوات در تهیه گزارش

به کمک نرم افزار CRM می توان گزارش هایی کامل، کاربردی و دقیق را در کم ترین زمان آماده و تجزیه و تحلیل کرد؛ همچنین از طریق این سیستم می توان کمپین های تبلیغاتی را مدیریت و بر نقاط ضعف و قوت بازاریابی خود تمرکز کرد و آن ها را بهبود بخشید.

7. همکاری بدون مرز

افراد در تیم های مختلف یک شرکت، فعالیت های و وظایف گوناگونی جهت تبدیل سرنخ ها انجام می دهند که نرم افزار CRM ابری، انعطاف لازم در انجام کارها را به تیم های مختلف ارائه می دهد؛ چراکه به سادگی از گوشی های هوشمند قابل دسترسی است. این قابلیت به نمایندگان فروش و بازاریابان این امکان را می دهد تا در هر مکان و زمانی سرنخ ها را پیدا کنند و به نتیجه برسانند.

8. نظارت بر بازار

لازم است هر سازمانی به دنبال آن باشد که دریابد محصول و خدمات خود در بازار چه بازخورد و نتیجه ای به همراه داشته است و کسب و کار رشد خواهد داشت یا خیر. crm بهره‌وری تیم را افزایش می‌دهد و همچنین به مدیران کمک می‌کند عملکرد اعضای تیم و فروش شرکت را ردیابی کنند. از دیگر روش های افزایش فروش با CRM، فرآیندی است که به کسب و کارها این امکان را می دهد تا چرخه فروش خود را به دقت زیر نظر بگیرند و از این طریق، نقاط ضعف استراتژی های تجاری خود را شناسایی و برطرف کنند تا به افزایش فروش برسند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --