امروز برابر است با :29 اردیبهشت 1403

قیف بازاریابی دیجیتال

قیف بازاریابی دیجیتال، یک مدل استراتژیک است که نقشه راه کامل مشتریان شما را در سفر خرید دیجیتالشان نشان می‌ دهد و شامل تمام مراحلی است که مشتریان از لحظه ورود به دنیای کسب و کار دیجیتال شما، تا لحظه خرید یه کالا یا خدمات و حتی بعد از آن انجام خواهند داد. هدف از قیف بازاریابی دیجیتال، به دست آوردن ترافیک واجد شرایط بالا و پرورش آنها با بازاریابی و ارائه محتوا و … است تا در نهایت پایگاهی از مشتریان بالفعل ایجاد شود.

ایجاد قیف بازاریابی دیجیتال

قیف بازاریابی دیجیتال زمانی ایجاد می شود که مراحل مختلفی را که مشتری از زمانی که برای اولین بار در مورد محصول یا خدمات شما می شنود تا جایی که آن را خرید یا رها می کند، ترسیم کنید. باید بتوانید در هر مرحله از قیف، استراتژی‌ ها و تکنیک‌ های مختلفی را برای تشویق مشتریان به حرکت بیشتر در قیف و نزدیک‌ تر شدن به خرید ایجاد کنید.

به عنوان مثال، ممکن است از رسانه های اجتماعی برای ایجاد آگاهی در مورد محصول خود، بازاریابی ایمیلی برای علاقه مند کردن مردم و تبلیغات پولی برای هدایت ترافیک به وب سایت خود استفاده کنید. نکته اصلی این است که به طور مداوم قیف خود را آزمایش کنید و آن را تغییر دهید تا زمانی که بهترین نوع قیف بازاریابی دیجیتال را برای کسب و کار خود پیدا کنید.

حقیقت این است که زمانیکه محصول خود را به جامعه هدف معرفی می کنید، قرار نیست بلافاصله فروش شما آغاز شود؛ چرا که یک فرآیند کامل در پشت سفر مشتری از شناخت محصول تا خرید آن وجود دارد. هنگامی که محصول خود را به مشتری می فروشید، باید ویژگی ها و مراحل مختلفی را که مشتری قبل از خرید محصول شما طی می کند، درک کنید.

اولین قدم برای یک سفر موفق مشتری و یک قیف بازاریابی دیجیتال، درک مخاطب هدف است. اشتباهی کلاسیک در بازاریابی که بیشتر مردم مرتکب می شوند، این است که فرض می کنند همه جامعه هدف، مخاطبان آنها هستند و می توانند به همه بفروشند. این تصور، صرفاً موجب ایجاد اتلاف وقت، انرژی و منابع خواهد شد. برای مطالعه راهنمتی جامع طراحی و اجرای قیف فروش اینجا کلیک کنید.

مراحل قیف بازاریابی دیجیتال خطی

شش مرحله در قیف بازاریابی دیجیتال خطی وجود دارد:

  1. آگاهی
  2. علاقه
  3. تمایل
  4. تصمیم گیری و انتخاب
  5. پس از اقدام
  6. حفظ مشتریان

1.آگاهی

در مرحله آگاهی، مشتریان هنوز متوجه مشکل یا نیاز خود نشده اند. در این شرایط، شما باید در مقابل آنها ظاهر شده و آنها را متقاعد کنید که چگونه محصول یا خدمات شما می تواند به آنها کمک کند تا با مشکل خود کنار بیایند. از آنجایی که شما اولین کسی هستید که مخاطبان هدف خود را متوجه مشکل می‌ کنید، احتمال زیادی وجود دارد که آنها محصولات یا خدمات شما را در اولویت انتخاب های خود قرار دهند.

2.علاقه

در مرحله علاقه، مشتریان دیگر متوجه مشکل خود شدا و همچنین علاقه مند به خرید یک محصول یا خدمات هستند.با این حال، آنها اطلاعات بیشتری در مورد محصول یا خدمت شما می خواهند و نیاز دارند تا شما راه حل هایی را در این زمینه به آن ها ارائه دهید.

3.تمایل

مشتریان در این مرحله به میل خود محصول را می خواهند، اما سعی می کنند بین گزینه های موجود، به مقایسه بپردازند و از بین لیستی از گزینه ها، یک مورد را انتخاب کنند. در این مرحله، برای شما بسیار مهم است که در زمان مناسب در مقابل مخاطبان خود قرار بگیرید تا یک قدم جلوتر از رقیبان خود باشید. سئو، کانال های اجتماعی و تبلیغات می توانند یک فرصت عالی برای برقراری ارتباط با مخاطبان در زمان مناسب را برای شما فراهم کنند.

4.تصمیم گیری و انتخاب

در مرحله تصمیم گیری، مشتریان از قبل می‌ دانند چه محصولی را بخرند و گزینه های به درد بخور را نیز در فهرست نهایی انتخاب های خود قرار داده‌ اند. تبلیغات موثر و گسترده، مجددا فرصت های عالی را در این مرحله برای شما به ارمغان می آورد. بسیاری از برندها، تبلیغاتی را روی کلمات کلیدی رقبای خود قرار می دهند تا مشتریان سایر کسب و کارهای مشابه را به دام انداخته و یک قدم جلوتر از سایرین باشند.

5.پس از اقدام

هنگامی که مشتری به برند شما اعتماد کرد و از شما خرید کرد، برای شما ضروری است که نشان دهید برای آنها ارزش قائل هستید. می‌ توانید ایمیل‌ های مستقیمی را برای مشتریان خود ارسال کنید تا تراکنش را تأیید کند یا اطلاعات بیشتری در مورد محصول به آنها ارائه دهد.

6.حفظ مشتریان

به خوبی ثابت شده است که دستیابی به مشتریان جدید، پرهزینه تر از حفظ مشتریان فعلی است. داشتن یک پایگاه داده از مشتریان فعلی در این مرحله بسیار مهم است؛ زیرا می توانید کوپن ها یا تخفیف هایی را برای مشتریان فعلی خود ارسال کنید تا آنها را به مرحله خرید بازگردانید و نرخ ریزش کسب و کار خود را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: قیف فروش در بازاریابی دیجیتال

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --