امروز برابر است با :29 اردیبهشت 1403

زمان به بازار چیست؟ (Time To Market)

پرسش “منظور از زمان به بازار TTM چیست؟”، یکی از مهمترین سوالاتی است که ممکن است در بحث مارکتینگ و ایجاد محصول جدید، به گوشتان بخورد. زمان عرضه به بازار یا TTM، مدت زمانی است که طول می کشد تا یک محصول از مرحله ایده به مرحله عرضه به بازار و در دسترس بودن برای فروش برسد. این مفهوم نشان دهنده اهمیت توسعه به موقع یک محصول است.

مزایای زمان به بازار TTM چیست؟

زمان به بازار TTM مزایای زیر را دارد:

  • افزایش مزیت رقابتی:

اگر شما قبل از رقبای خود به بازار بروید و نیازهای مشتریان را برآورده کنید، خواهید توانست به سادگی سهم بازار، درآمد فروش و وفاداری مشتری را از آن خود کنید. همچنین می توانید به عنوان یک نوآور در صنعت خود شناخته شوید و اعتبار برند خود را تقویت کنید.

  • کاهش هزینه های توسعه:

اگر بتوانید فرآیند توسعه محصول خود را بهینه سازی کنید و زمان لازم برای تست، بازخورد و اصلاح را کوتاه کنید، می توانید هزینه های نیروی انسانی، منابع و تجهیزات را نیز کاهش دهید. از طرف دیگر خواهید توانست سود خود را افزایش داده و سرمایه خود را سریع تر بازگشت دهید.

  • افزایش رضایت مشتری:

سرعت پاسخ به نیازهای بازار و ارائه محصولات جدید و به روز رسانی های منظم، می تواند نظرات مثبت و حمایت قوی مشتریانتان را جلب کند. همچنین می توانید نقطه نظرات منفی و شکایات را کاهش داده و باعث افزایش وفاداری و تکرار خرید شوید. برای دریافت مشاوره با محمدرضا شیخ بهائی تماس بگیرید.

اهمیت زمان به بازار TTM چیست؟

زمان به بازار، یکی از معیارهای کلیدی عملکرد یک شرکت یا یک محصول است. این معیار نشان می دهد که چقدر سریع می توانید یک ایده را به یک محصول واقعی تبدیل کرده و آن را به بازار عرضه کنید. هر چه TTMشما کوتاه تر باشد، شانس موفقیت شما بالاتر است. بنابراین، اهمیت TTM در این است که:

  • شما می توانید سرعت خود را نسبت به رقبای خود افزایش دهید و فرصت های بهتر بازار را کسب کنید.
  • شما می توانید نیازهای مشتری خود را بهتر بفهمید و میزان رضایت و وفاداری آن ها را بالا ببرید.
  • کاهش هزینه های تحقیق و توسعه: با بهبود فرآیند توسعه محصول و کاهش زمان لازم برای انجام تست ها و همچنین دریافت بازخورد و اعمال تغییرات، قادر خواهید بود هزینه های مربوط به نیروی انسانی، منابع و تجهیزات را کاهش دهید. این کار باعث افزایش سود و بازگشت سرمایه شما می شود.
  • افزایش کیفیت محصول: با توجه به نیازهای بازار و مشتریان، شما می توانید محصول خود را به گونه ای طراحی کنید که بتواند ارزش بالاتری را ارائه دهد. همچنین می توانید با استفاده از روش های تست سریع و مداوم، خطاها و نقص های محصول خود را شناسایی و رفع کنید. این کار باعث بهبود کارایی و عملکرد محصول شما می شود.
  • افزایش شهرت برند: با عرضه یک محصول جدید و جذاب به بازار، این فرصت فراهم می شود تا اعتبار برند خود را در بین مشتریان و صنعت خود افزایش دهید. بعلاوه می توانید به عنوان یک نوآور در حوزه خود شناخته شوید و اعتماد و احترام مخاطبان خود را جلب کنید.

روش های کاهش زمان به بازار TTM چیست؟

دو دسته اصلی از عوامل بر زمان ورود به بازار یا TTM تأثیر می گذارند: عوامل تحت کنترل شما و عوامل فراتر از آن. عواملی که تحت کنترل شما هستند به نحوه اجرای شما برای آوردن یک محصول به بازار مربوط می شود؛ از جمله فرآیند توسعه محصول، هماهنگی بین تیمی و استراتژی رفتن به بازار (GTM). عوامل خارجی معمولاً مرتبط با بازار بوده و خارج از کنترل شما هستند؛ مانند آمادگی بازار، سلامت و ریسک رقابتی. درک این تفاوت ها، هنگام در نظر گرفتن استراتژی های زمان ورود به بازار بسیار مهم است.

  • فرآیند توسعه محصول

فرآیند توسعه محصول، حوزه ای است که در آن، به عنوان مدیر و مسئول برنامه ریزی و تدوین زمان ورود به بازار،کنترل قابل توجهی خواهید داشت. به عبارت ساده، اگر چیزی را سریع تر بسازید، سریع تر به بازار راه خواهید یافت.

  • محدوده بندی محصول

محدوده بندی محصول، یک ابزار ضروری برای تسریع زمان ورود به بازار است. گنجاندن بسیاری از ویژگی‌های فریبنده و متمایز از سایر رقبا، زمان به بازار را به طرز معجزه آسایی کاهش خواهد داد. بنابراین، اگر رقابت، شدید و افزایش سرعت ورود به بازار، حیاتی است، روی ویژگی‌ های کلیدی که حداکثر ارزش را به مخاطب ارائه می‌ کنند، تمرکز کنید.

  • مدیریت پروژه قوی

اجرای موثر مدیریت پروژه نیز در هنگام تلاش برای دستیابی به اهداف بهتر در زمان کوتاه تر بسیار مهم است. چابک و اسکرام، چارچوب های محبوبی هستند که در هسته آنها، فرآیندهای تصمیم گیری سریع تر و ارتباطات تیمی بهبود یافته نهفته است. حلقه‌ های بازخورد سریع و به دنبال آن، تصمیم‌ گیری سریع که در بین تیم‌ ها، به طور موثری ارتباط برقرار می‌ کند، زمان به بازار TTM را به خوبی کاهش خواهد داد.

  • فرآیند QA

فرآیند تضمین کیفیت (QA)، یک جنبه حیاتی در هنگام اجرای طرح توسعه محصول است. از آنجایی که همه چیز قرار است سریعتر انجام شود، این بدان معنی است که داشتن بررسی دقیق در مورد آنچه به بازار هدف عرضه می شود، بسیار مهم است.

  • هماهنگی بین تیمی

به عنوان مدیران محصول، صرفاً تمرکز بر روی ساخت یک محصول آسان است. با این حال، هماهنگ کردن تولید به موقع و انتشار محصول در بازارهای متعدد نیز برای زمان عرضه به بازار حیاتی است. اگر همه افراد دخیل در تولید و عرضه محصول، همسو و هم جهت کار کنند، زمان عرضه به بازار یا TTM بشدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

  • استراتژی ورود به بازار

در حالی که ممکن است زمان زیادی برای رسیدن به بازار صرف شود(زمان واقعی تولید محصول)، اجرای صحیح استراتژی رفتن به بازار نیز می تواند زمان ورود به بازار را سرعت ببخشد. هرچه سریع تر بتوانید محصول خود را در دستان کاربران هدف خود قرار دهید،  TTM شما کاهش و از لحاظ اعداد و ارقام، بازدهی شرکت شما به طور موثری افزایش خواهد یافت.

مقاله پیشنهادی: بازار در دسترس

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --